Home » Uncategorized » МЕТАФОРИ В ПЕДАГОГІЦІ Й ПСИХОЛОГІЇ. ОДЯГНІТЬ КАПЕЛЮХ!

МЕТАФОРИ В ПЕДАГОГІЦІ Й ПСИХОЛОГІЇ. ОДЯГНІТЬ КАПЕЛЮХ!

Чи зустрічались ви з проблемою, про яку думали постійно, а вона ніяк не вирішувалась? Можливо її, проблему, потрібно було розглянути з різних точок зору?

метафори Едвард де Боно пропонує розглядати проблемні (і не тільки) питання, приміряючи по черзі шість різних капелюхів, які символізують різні типи мислення:

білий – аналітичне мислення,

червоний – емоційне мислення,

чорний – критичне мислення,

жовтий – позитивне мислення,

зелений – творче мислення,            

синій – формувальне (оцінне) мислення або мислення про мислення.

Чому потрібно одягати капелюхи?

Капелюхи – візуальні символи, які дозволяють людині спрямовувати процес мислення в потрібному напрямку.

Хто одягає капелюхи?

Приміряти капелюхи можна і в групі, і поодинці. метафори

Якщо обговорення відбувається в групі, то однакові капелюхи можуть одягати всі учасники групи, тоді дискусія відбувається лише в одному напрямку.

Якщо всі учасники групи в різних капелюхах, то кожний учасник пропонує ідеї, виходячи з власного кольору капелюха, тобто певного виду мислення.

Який капелюх одягати першим?

Як правило, обговорення починається з білого капелюха (інформації з проблеми).

В якій послідовності потрібно одягати капелюхи?

Класична послідовність капелюхів наступна:

шляпаБІЛА БІЛИЙ – аналізуємо інформацію з теми,

шляпаЧЕРВОНА ЧЕРВОНИЙ – висловлюємо власне ставлення до інформації, що обговорюється,

шляпаЧОРНА ЧОРНИЙ – розглядаємо припущення щодо достовірності даних та критично оцінюємо їх, шукаємо недоліки вирішення проблеми;

шляпаЖОВТА ЖОВТИЙ – знаходимо переваги у вирішенні проблеми, позитивне в даних;

ЧОРНИЙ ТА ЖОВТИЙ МОЖУТЬ ПОМІНЯТИСЯ МІСЦЯМИ

шляпаЗЕЛЕНА ЗЕЛЕНИЙ – шукаємо нові підходи до розв’язання питання, розглядаємо альтернативні концепції, пропонуємо різні ідеї (навіть фантастичні та безглузді на перший погляд);

шляпаСИНЯ СИНІЙ – оцінюємо результати роботи, обговорюємо наступні дії, аналізуємо процес мислення, який щойно відбувся.

ПОСЛІДОВНІСТЬ КАПЕЛЮХІВ МОЖНА ЗМІНЮВАТИ!

Чи потрібно одягати всі капелюхи за один раз? шляпа2

Для цілісного розгляду проблеми краще одягати всі капелюхи послідовно. Але за потреби можна використати ті капелюхи, які будуть корисними в певній ситуації.

Розглядаючи проблему з різних позицій, ми тренуємо критичне мислення. Таке вміння є дуже потрібним у сучасному світі.

Метод шести капелюхів можна використовувати для розвитку критичного мислення у дітей. Запропонуйте їм переказати відому казку (наприклад, “Курочку Рябу”) з позицій різних капелюхів. А почати свою гру ви можете з “ПРИТЧИ ПРО СТАРОГО ШЛЯПНИКА”.


Leave a comment

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Поділись з друзями